Research Note 36: Social Media Interaction

Dit document beschrijft op welke manier twee sociale media (Facebook en Twitter) een alternatief zouden kunnen vormen voor een e-mailadres als communicatiekanaal tussen de overheid en de burgers. We beschrijven voor deze twee tools hoe men automatisch een privébericht kan sturen naar een gebruiker die zich vooraf geauthenticeerd heeft en die zijn Facebook- en Twitteraccount veilig gekoppeld heeft aan een "e-box".

In het geval van Facebook gebruiken we een "Facebook-applicatie" waarmee we meldingen kunnen versturen naar de gebruiker. In het geval van Twitter gebruiken we een "Twitter-applicatie" waarmee we, in de naam van een officieel account, een "rechtstreeks bericht" sturen naar een burger.

Er zullen een aantal technische details gegeven worden, maar niet genoeg om zo'n applicatie, waarvan we een functioneel prototype ontwikkeld hebben, volledig te kunnen realiseren. U zal de technische documentatie voor elk sociaal netwerk moeten raadplegen om een volledige applicatie te kunnen ontwikkelen.

Na een algemene inleiding zullen we, zowel voor Facebook als voor Twitter, meer details geven waarbij we ons richten tot de ontwikkelaars of lezers met een technisch profiel.