Informatie & communicatienetwerken

Extranet - een gezamenlijke netwerkinfrastructuur

Bij de uitbouw van het informatie- en communicatienetwerk van de sociale zekerheid werd, vanaf het prille begin, veel aandacht besteed aan alle aspecten inzake veiligheid. Wanneer we dan een aantal jaren terug de technologieën inzake telecommunicatie zowel in hun aard als in hun omvang een grote vlucht zagen nemen, stelde zich de vraag hoe hierop kon worden ingespeeld. Een zwakke plek op één plaats binnen het geheel kon ook de andere deelnemers bedreigen. De strategie die gekozen werd, bestond eruit om een gezamenlijke infrastructuur uit te bouwen waarlangs alle contacten naar de buitenwereld verlopen. Op deze wijze kan de benodigde veiligheid op één plaats beheerd worden en is er een vergelijkbaar beveiligingsniveau voor alle instellingen van de sociale zekerheid. Opdat deze infrastructuur efficiënt zou gebruikt worden, werd geopteerd om ook diensten met toegevoegde waarde te voorzien.

Het extranet van de sociale zekerheid biedt heel wat:

  • toegang tot het internet en andere externe netwerken
  • beveiligde communicatie van, naar en tussen instellingen van sociale zekerheid
  • VPN-verbindingen
  • IP-telefonie
  • diverse diensten:
    • e-mail
    • domain name service
    • encryptie gegevensverkeer tussen hoofdkantoor en bijkantoren
    • hardware SSL ondersteuning
    • quality of service ondersteuning

Het extranet vormt een draaischijf voor heel wat e-governmenttoepassingen die gebruik maken van massale, performante en beveiligde gegevensuitwisseling.

Dienstenaanbod - Informatienetwerken (54KB)