Persbericht - Smals investeert in energiezuinige datacenters met lucht- en waterkoeling

Dankzij investeringen in innovatieve koelsytemen realiseert Smals een besparing van 45% op het stroomverbruik in haar datacenter te Anderlecht, het grootste van drie eigen datacenters. Het ICT-bedrijf van de sociale zekerheid en de gezondheidszorg combineert daarbij luchtkoeling en waterkoeling.

Koelwater uit het nabijgelegen kanaal Brussel-Charleroi zorgt ervoor dat het datacenter van Smals te Anderlecht het hele jaar door energiezuinig wordt gekoeld. De vzw sloot daartoe een overeenkomst met de Haven van Brussel. Bij een omgevingstemperatuur van 4 graden of minder wordt ook buitenlucht gebruikt voor het afkoelen van de 1100 m² grote, hoogwaardige computerruimte.

Bij klassieke datacenters kan koeling tot de helft van het totale stroomverbruik vertegenwoordigen. De stroomtoevoer bepaalt ook steeds vaker de totale verwerkingscapaciteit van de computer- en netwerkapparatuur. Dankzij haar investering in lucht- en waterkoeling ligt het totale stroomverbruik van de koelsystemen nu 45% lager. Zo garandeert Smals haar leden een betaalbare, ecologische computerruimte met voldoende groeicapaciteit.

Vanaf januari 2013 zal Smals bovendien een nieuwe datacenterruimte met een nettocapaciteit van 1000 m² in gebruik nemen, in het nieuwbouwproject UP-site aan de Brusselse Willebroekkaai. De bouwwerken zijn gestart en momenteel loopt een aanbesteding voor de inrichting van het nieuwe datacenter: ruwbouw, HVAC en elektriciteit. Ook het nieuwe datacenter zal gebruik maken van energiezuinige technologie, waaronder waterkoeling via het nabijgelegen kanaal Brussel-Willebroek.

Over Smals

Smals vzw is de ICT-organisatie van de Belgische sociale zekerheid en gezondheidszorg die haar diensten aan kostprijs levert aan de aangesloten publieke en parastatale instellingen. Dankzij haar diepgaande technologische expertise, inzicht in de werkprocessen van haar leden en wederzijdse schaalvoordelen levert Smals nieuwe toepassingen en omkaderende diensten met een hoge toegevoegde waarde. Al meer dan 70 jaar is Smals een pionier in de toepassing van informatietechnologie ten behoeve van de Belgische burgers en bedrijven.

Perscontact voor meer informatie