Page 7 - symbiose75nl
P. 7
Close-up van Smals __
Werkprocessen bij de RSZ: de richtlijnen bij Smals Samengevat 1. Raadpleeg het Cookbook 3. Contacteer het team Werkprocessen
om je te helpen bij de drie stappen in
2. Beschrijf de link met de Werkproces-
sen in de documentatie van je project, verband met de implementatie van je
In nummer 72 van Symbiose stelden we de implementatie van de Werkprocessen en van de bijvoorbeeld in het Pre-Project Request project:
Unieke werkomgeving bij de RSZ voor en ook de reorganisatie die daaruit voortvloeide in (PPR), de Project Brief (PB) en het Pro- werkprocessen@smals.be
onze afdeling Toepassingsontwikkeling & Projecten (TO&P). In nummer 73 beschreven we de ject Initiation Document (PID). 4. Volg de drie stappen (AS IS, TO BE,
impact van deze veranderingen voor onze ontwikkelaars. Nu volgt een samenvatting van de IMPL)
aandachtspunten waarmee rekening gehouden moet worden voor elk project dat opgestart wordt voor
de Rijksdienst voor sociale zekerheid.
De support van het programma Werkprocessen
Wat zijn de stappen om je • Welke indicatoren ondersteunen het 3. Implementeren Voor de beschrijving en optimalisering van de processen werken onze afdelingen Ontwikkeling (TO&P) en
project te implementeren in de proces? Wie? Team Ontwikkeling en team GA/TB Toepassingsbeheer (GA/TB) hand in hand, in nauw overleg met de RSZ. Twee collega’s van de teams die het
RSZ Werkomgeving? • Wat zijn de beslissingsmomenten? programma Werkprocessen ondersteunen vertellen ons meer over hun respectieve rollen...
• Welke taken moeten uitgevoerd worden? De taken en processen confi gureren
• Welke events kunnen plaatsvinden? via de confi guration sheet op het Karel Van Eeckhoutte, adjunct reeds ontwikkelde bouwstenen in het We zorgen voor de opvolging van de
Cookbook
• Welke documenten/gegevens worden Chain Service Manager en kader van het programma zo veel mogelijk productie en bieden in eerste lijn
gebruikt? De BPMN-processen vertalen naar verantwoordelijke van het team gebruiken.” ondersteuning aan de gebruikers van
• Waarover rapporteren? Camunda Business Analyse (TO&P): Voor meer informatie over de rol van de de RSZ. We antwoorden op vragen bij
Welke bouwstenen zullen we Rapportering voorzien “In het kader van businessanalisten kan je het artikel lezen in het gebruik van de werkomgeving of
toepassingen die ermee verbonden zijn (zoals
gebruiken? ons vorige nummer.
• Boordtabel (zie hieronder): in real time het programma EDE). We geven opleidingen en organiseren
1. De processen AS IS beschrijven • Reeds ontwikkelde bouwstenen kunnen voorgesteld in de werkomgeving Werkprocessen Annick Wierinckx, testsessies met nieuwe gebruikers om
2. De processen TO BE uitwerken hergebruikt worden om het proces uit te • Standaardrapportering: de agent voert helpen de teamleader van de sectie Case hun feedback te verzamelen. We zijn
2. Implementeren werken zelf de opzoekingen uit in real time businessanalisten Management en transversaal tussenpersoon tussen de gebruiker die
• Indien nieuwe Business apps ontwikkeld (gemiddeld aantal taken per week, om van a tot z procesbeheer (GA/TB): een eventueel probleem vaststelt en het
de processen
technisch team dat instaat voor de oplossing
1. De processen AS IS worden, kunnen deze later als bouwsteen doorlooptijd...) Foto: Nancy Boodts op te stellen in “Ons team werd ervan. We houden de gebruiker op de hoogte
beschrijven hergebruikt worden. Deze worden ook • Ad-hocrapportering naargelang de de verschillende opgericht begin van de evolutie en de uiteindelijke oplossing.
opgenomen in de Software Reuse
betrokken
Wie? De Catalogue behoeften van de business activiteitendomeinen. Hiervoor bestuderen oktober 2018 We hebben ook een rol als tester van
om de rol van
vertegenwoordigers ze grondig, in nauwe samenwerking met Process Owners de toepassingen. We testen alle
van de de business en de procescoördinatoren, de op te nemen. We functionaliteiten: niet enkel de nieuwe
business en de huidige werking van de processen om ondersteunen het maar ook de oude om te garanderen dat
procescoördinatoren ze goed te kunnen begrijpen. Vervolgens Foto: Nancy Boodts operationele alles correct blijft functioneren, doorheen
bij de RSZ + De bekijken ze hoe deze processen kunnen verloop van de nieuwe ontwikkelingen. Na de testen
businessanalisten geoptimaliseerd worden, waarbij ze de de processen. geven we feedback aan de ontwikkelaars
van Smals over de werking en gebruiksvriendelijkheid
van de toepassingen. Voor de testen en de
Wat? Ze beschrijven wat bestaat, wat er behandeling van de vragen van gebruikers
behouden wordt, wat verbeterd kan worden
werken we samen met de andere betrokken
GA/TB-teams (repertorium, Dimona,
2. De processen rekeningen...).
TO BE uitwerken Een deel van onze rol is ook de kwaliteit
Wie? De vertegenwoordigers van de van de oplossingen die ontwikkeld
business en de procescoördinatoren bij de worden voor de klant te garanderen.
RSZ + De businessanalisten van Smals Aangezien we de processen door en door
Het proces uittekenen in BPMN 1 kennen, kunnen we zeer nuttige input bieden
Wat hebben we nodig om het proces aan de ontwikkelaars. We denken ook samen
te beheren? Alle projecten hebben de look met de gebruikers na over de evolutie van
& feel (grafi sche stijl) van de unieke
• Wat is de trigger voor de opstart van het werkomgeving hun processen en over de functionaliteiten
proces? Foto: Nancy Boodts Het team Case Management en transversaal procesbeheer. die ze nodig hebben. Zo zijn we eigenlijk
tussenpersoon tussen ontwikkelaars
Van links naar rechts: Annick Wierinckx, Marie-Alix Godin, Joren Janssens, Florence Martin,
1 Business Process Model and Notation Saida Oujear. en gebruikers.”
SYMBIOSE 75 | 04.2019 6 SYMBIOSE 75 | 04.2019 7