Page 5 - symbiose54nl
P. 5

Close-up van Smals __                                            __ Close-up van Smals




 Smals zal in 2014  …  Gemeenschappelijke infrastructuur   …  ROI voor projecten en investeringen   Realisatie strategische doelstellingen en
 ontplooien  aantonen en realiseren
 …  3% productiviteitsverhoging   Smals biedt schaalvoordelen en hergebruik   ICT-oplossingen zijn niet goedkoop, maar ze
 realiseren   bedrijfswijde prioriteiten 2013
 We leren werken met een nieuwe methodo-  aan haar leden. Het delen van computerin-  kunnen wel veel opbrengen. Niet alleen op
 het vlak van kostenbesparingen, maar ook op
 frastructuur is daar een mooi voorbeeld van.
 logie voor procesoptimalisatie. We starten   Maar niet alle diensten hebben dezelfde ver-  het vlak van betere dienstverlening, sneller en
 met 3 pilootprojecten. Daarna zijn we klaar   eisten. We voorzien dan ook aangepaste in-  efficiënter werken… Vooraleer een grote in-  Voor een schip dat niet weet waar het naartoe gaat, is geen enkele wind de goede (Seneca).
 om deze nieuwe werkwijze te gebruiken voor   frastructuur volgens de vragen van de klanten.  vestering te doen, is het nodig om alles goed   Daarom formuleren we onze doelstellingen SMART en gebruiken we indicatoren om onze aanpak
 andere processen.  bij te sturen. In 2013 hebben we 92% van onze doelstellingen bereikt. De belangrijkste daarvan
 door te rekenen. Daar kunnen we onze klanten   hebben betrekking op de dienstverlening aan de klanten (SLA) en het respect voor de budgetten. Er
 ook in helpen. En we gebruiken natuurlijk zelf   zijn ook enkele punten die we in 2014 hernemen omdat we er vorig jaar niet in slaagden. Zo is de
 ons eigen medicijn.  kostprijs per werkplek een blijvend aandachtspunt.
 Tony Vanderbruggen  (Org.com)
        En in welke mate realiseerden we de bedrijfswijde prioriteiten van 2013?

        Prioriteit 1: Slimmer werken,          •   Het definiëren van accurate KPI's en   nemen van doelstellingen in het kader
        verbeterinitiatieven verhogen de         rapportering die toelaten om de evolu-  van prioriteit 1.
        productiviteit met 7%                    tie op te volgen                       Om Het Nieuwe Werken te kunnen
        De stijging van de kostprijzen 2013 werd ruim      •   Korte opvolging van de problemen en   toepassen is er duidelijkheid nodig
        beneden de stijging van de loonkost en infla-  hun oplossingsproces bij de Task Force   over wat elke medewerker zal reali-
        tie gehouden. Daarnaast stelden we als doel   Quality                        seren tegen wanneer. Dat geldt na-
        om 7% productiviteitsstijging te realiseren in      •   Capacity management werd gestart in   tuurlijk voor iedereen, en wordt extra
        2013.                                                                        scherp aangevoeld door telewerkers.
                                                 januari 2013
        Deze productiviteitsstijging werd op verschil-  Er werden nog diverse andere maatregelen   Daarom worden bij nieuwe telewerk-
        lende manieren gerealiseerd:                                                 aanvragen voortaan de objectieven
                                            genomen, waaronder de overstap van Solaris   van de kandidaat telewerker in detail
           1.   Het elimineren van een inkomende fac-  naar Intel en het elimineren van Tuxedo.  bekeken en geëvalueerd door de HR
             tuur of kost (besparing)
                                            In 2014 wordt het respecteren van de SLA’s   Business Partners. Dit gaat zowel over
           2.   Het vinden van extra inkomsten (uit-  behouden als bedrijfswijde prioriteit.  de individuele objectieven, de teamob-
             gaande facturen) zonder extra kosten                                    jectieven als over de doelstellingen
             te veroorzaken                 Prioriteit 3:                            in het persoonlijk onwikkelingsplan
           3.   Het creëren van extra waarde of ser-  De optimalisatieprojecten van   (POP). Wanneer de objectieven vol-
             vice die niet gefactureerd wordt, zon-  onze klanten realiseren         doende SMART zijn geformuleerd, kan
             der extra kosten te veroorzaken  Samen met het college van Openbare     de aanvraag door gaan. Eventueel ver-
                                            Instellingen van de Sociale Zekerheid werden   duidelijken de medewerker en de lei-
           4.   Het automatiseren of elimineren van   5 programma’s voor synergieën gelanceerd.   dinggevende de doelstellingen zodat
             minder nuttig werk en dit vervangen   Het is hierbij de bedoeling om synergieën te   er transparant en in vertrouwen kan
             door nuttiger werk (meestal factureer-  realiseren over de individuele instellingen   gewerkt worden op basis van resul-
             baar werk, cf. punt 2)
                                            heen. Smals speelt hierin een voortrekkersrol.   taatgerichte afspraken.
        Er werd in het begin van het jaar een lijst van   In deze programma’s zijn 2 grote lijnen te zien.           In de evaluatiegesprekken (december
        maatregelen en acties opgemaakt die bij vol-  Enerzijds halen we het papier uit de proces-  2013 – januari 2014) werd de realisatie
        ledige realisatie de 7% productiviteitsstijging   sen. Dat spaart niet alleen bomen, maar het   van deze doelstellingen met de mede-
        zou opleveren. De geplande maatregelen wer-  vergemakkelijkt ook procesverbeteringen en   werkers overlopen.
        den consequent doorgevoerd en de doelstel-  telewerk. Anderzijds zoeken we naar een be-
        ling werd bereikt.                  tere aanpak voor de aankopen.          2.   Technische mogelijkheden voor-
                                                                                     zien: flexplekken
        Prioriteit 2: 95% van de SLA’s      Prioriteit 4: De afgesproken                De nieuwe Up-Site werd van bij de
        respecteren door incident           doelstellingen binnen de                 opening ingericht met flexplekken. De
        management / problem                voorziene timing realiseren              verhuis van de vestiging in Charleroi
        management / capacity               Dit is het verderzetten van de bedrijfswijde   werd eveneens aangegrepen om
        management                          prioriteit van 2012 over Het Nieuwe Werken,   over te schakelen naar flexplekken.
        In 2012 hebben we al een duidelijk betere   waarbij we sturen op resultaat, gebruik ma-  Daarnaast zijn er 3 verdiepingen in SC
        prestatie neergezet op het vlak van het res-  kend van flexplekken en telewerk.   specifiek ingericht in flexplekken.
        pecteren van de SLA’s. De SLA-scores waren      1.   Sturen op resultaat (cf. afgesproken      3.   Technische mogelijkheden voor-
        meer stabiel. In 2013 hebben we deze verbe-  doelstellingen)                 zien: telewerk
        tering doorgetrokken.                         De doelstellingen die geformuleerd            Momenteel hebben 265 collega’s een
        Om onze performantie inzake het respecteren   werden tijdens het jaarlijks doel-  telewerkovereenkomst (29%)
        van de SLA’s verder te verbeteren werden de   stellingen- en evaluatiegesprek,   Tony Vanderbruggen  (Org.com)
        grondoorzaken van de incidenten aangepakt:  werden in samenwerking met de HR-
           •   Systematische behandeling van alle in-  businesspartners  verduidelijkt  en
             cidenten via diverse structurele maat-  SMART geformuleerd. Tegelijk werd
             regelen                             extra aandacht gegeven aan het op-
 SYMBIOSE 54 | 04.2014      4                                                                SYMBIOSE 54 | 04.2014     5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10