Page 3 - symbiose54nl
P. 3
Editoriaal __ __ Close-up van Smals Scenarioplanning
In het kader van onze strategische oefe-
ning gebaseerd op scenarioplanning heb-
Strategische doelstellingen ben we de mogelijke evoluties in onze
werkcontext bekeken tot 2025. Naarmate
sibele scenario’s gecreëerd voor de toe-
Het resultaat van deze oefening is zeer bemoedigend: Smals is op Het werkterrein van Smals verandert sterk en onze organisatie het denkproces vorderde, hebben we plau-
de goede weg. De schaalvoordelen en synergieën die ze voorstelt wil soepel inspelen op de opportuniteiten die zich aandienen. komst. Vervolgens hebben we de impact
aan haar leden zijn het antwoord bij uitstek op de economische Tegelijk willen we de potentiële risico’s goed beheren. Daarom op Smals van al deze scenario's geana-
uitdagingen van vandaag en op de evoluties van morgen. Het is hield het Strategisch Comité eind 2013 een strategische lyseerd, wat ons een duidelijk beeld gaf
zelfs nodig dat we onze inspanningen opvoeren. Smals moet meer denkoefening waarbij gebruik gemaakt werd van de methode van van de manier waarop Smals elk scenario
dan ooit haar energie in deze aspecten steken. met succes kan beëindigen. Daarna heb-
het scenariodenken. Dankzij deze denkoefening zijn we optimaal ben we een strategie ontwikkeld waar-
Er werden al veel synergieën op poten gezet voor hardware. De voorbereid op de veranderingen die de toekomst van Smals sterk mee de organisatie de opportuniteiten kan
rationalisering en de samenvoeging van onze datacenters is daar kunnen beïnvloeden. grijpen die zich aanbieden, waarbij ze zich
een uitstekend voorbeeld van. Het komt er nu op neer dat we deze voorbereidt op de potentiële uitdagingen
inspanningen om synergieën tot stand te brengen, doortrekken De toekomst? Onze focus blijft op deze sectoren en we blij- en waarbij de oplossingen aangeboden
naar de bestaande processen binnen de instellingen van de soci- De belangrijkste vraagtekens komen momen- ven excellente service verlenen aan onze hui- worden om fl exibel te reageren binnen
een omgeving vol onzekerheden. Niemand
ale sector en de sector van de gezondheidszorg. dige klanten door de SLA’s te respecteren, de
teel voort uit de besparingen die de overhe- weet wat de dag van morgen brengt, maar
Daar wordt aangetoond dat het model dat 75 jaar geleden (aan- den mogelijk doorvoeren. Het zou kunnen dat projecten binnen budget en timing af te wer- met deze methodologie kan de robuust-
gezien onze vzw opgericht werd op 12 april 1939!) voor Smals de overheid meer investeert in ICT om te be- ken, door steeds weer kwaliteit te garanderen. heid, fl exibiliteit en het dynamisme van de
uitgevonden werd, vooruitziend was en actueler blijkt te zijn dan sparen op de totale kostprijs van de werking We willen onze competenties ook tonen en organisatie ontwikkeld worden.
ooit. Als vereniging ten dienste van haar leden heeft Smals een van de instellingen. Het zou ook kunnen dat er ervaring opdoen op andere bestuursniveaus,
bevoorrecht partnership opgebouwd met alle actoren van de soci- bespaard wordt op de ICT–budgetten. zodat we ook daar erkend worden als deskun-
ale sector en van de sector van de gezondheidszorg. In tegenstel- We willen ook voorbereid zijn op mogelijke dige partner. Dat geldt zowel op Europees als
ling tot eender welke informaticapartner beschikt Smals over een verschuivingen in de structuren van de instel- op regionaal niveau.
uniek standpunt, over een onvergelijkbare kennis van de bestaan- lingen. Europa speelt een steeds belangrijker Nieuwe competenties van de medewer- Indicatoren
Foto: Jan-Frans Lemmens nergieën kan ontwikkeld worden op het vlak van deze processen. op het werkterrein van Smals. Smals zal faciliterend als stimulator optre- De doelstellingen voor 2014 werden concreet
rol en ook de regionalisering heeft een impact
de processen binnen elke instelling. Een volledige wereld van sy-
kers?
Om hier een antwoord op te bieden heeft het
En Smals heeft alle troeven in handen om zich als partner en als
afgesproken binnen de Raad van Bestuur en
den bij het realiseren van synergieën tussen
Strategisch Comité een aantal strategische
coach van deze intelligente synergieën te profi leren.
instellingen. Maar dat vraagt wel extra com-
het Directiecomité en verder vertaald binnen
opties geformuleerd. Deze strategische opties
Als medewerkers van Smals werken we allemaal voor het welzijn
lingen. We volgen de realisaties op en gebrui-
zullen ook bijkomend kennis opdoen om de
van de gemeenschap. Het is uiterst belangrijk dat we voortdurend blijven passen binnen de bestaande missie: petenties wat betreft business analyse. We de afdelingen naar de persoonlijke doelstel-
"Smals profi leert zich als de geprefereerde
ROI (return on investment) van de projecten
ken indicatoren om tijdig te kunnen bijsturen.
Schaalvoordelen en synergieën: op zoek zijn naar mogelijkheden om onze inspanningen te herge- ICT-partner ter ondersteuning van de sociale aan te tonen.
bruiken en om de performantie van onze processen te verbeteren.
Zowel vandaag als morgen de troeven van Smals sector en de sector van de gezondheidszor- Samenwerking met partners?
Op die manier zal Smals, ongeacht het scenario, haar sterke pun- gen." We stellen vast dat burgers en ondernemin-
We stellen vast dat burgers en ondernemin-
ind 2013 heeft het Strategisch comité een denkoefening ge- ten behouden en zal ze een zeer belangrijke rol te spelen hebben. gen als gebruikers van de diensten van onze
gen als gebruikers van de diensten van onze
houden om de mogelijke scenario’s te bekijken die zich tegen
leden goede ideeën hebben om de service te
E2025 kunnen voordoen. Het doel is om Smals in staat te stellen Frank Robben, Klemtonen? leden goede ideeën hebben om de service te
verbeteren. Het is daarom gepast om hen via
verbeteren. Het is daarom gepast om hen via
zich zo goed als het kan voor te bereiden op alle mogelijkheden. Gedelegeerd bestuurder We introduceren enkele nieuwe sociale media, focusgroepen of andere kana- Bedrijfswijde
klemtonen in onze strategie. sociale media, focusgroepen of andere kana-
Smals wil… len nauwer te betrekken bij de ontwikkeling prioriteiten
len nauwer te betrekken bij de ontwikkeling
… op alle beleidsniveaus de geprefereerde van nieuwe diensten.
van nieuwe diensten.
ICT-partner voor de sociale sector en de Niet alleen de eindgebruikers zijn potentiële
Niet alleen de eindgebruikers zijn potentiële
sector van de gezondheidszorgen zijn.
Inhoud… … ingebed raken in de relevante Europese partners. Ook leveranciers kunnen een aan- 2014
partners. Ook leveranciers kunnen een aan-
vulling vormen op onze dienstverlening. Deze
vulling vormen op onze dienstverlening. Deze
Strategische 16 Uw HR-rubriek netwerken. partners kunnen we inschakelen op terreinen Strategische opties op
partners kunnen we inschakelen op terreinen
3 doelstellingen en Pensionering van … synergie creëren door de processen bij waar Smals niet de gepaste aanpak heeft. langere termijn zijn één zaak.
waar Smals niet de gepaste aanpak heeft.
de klanten (organisatie-overschrijdend)
We ontwikkelen daarom een samenwerkings-
bedrijfsprioriteiten 2014 30 Bart Van Hoye op elkaar af te stemmen en dit door te We ontwikkelen daarom een samenwerkings- We hebben ook afgesproken
20 75 jaar Smals vertrekken van de klantenbehoeften. model met leveranciers voor specifi eke op- welke specifi eke punten uit
model met leveranciers voor specifi eke op-
5 Realisaties 2013 … een passende bedrijfscultuur ontwik- drachten. de strategie we alvast in 2014
drachten.
kelen om die synergieën te exploiteren.
Onze interne organisatie?
22 Foto's van het 32 Pensionering van … kostenbewustzijn als een constante Onze interne organisatie? zullen realiseren.
Om deze uitdagingen aan te kunnen is het
Om deze uitdagingen aan te kunnen is het
6 Close-up van de personeelsfeest Willy Van den Brant factor integreren in haar operationele aangewezen dat we onze interne organisatie Smals zal in 2014
aangewezen dat we onze interne organisatie
DmfA- en ASR-teams
aanpassen. We leggen de focus op perfor-
aanpassen. We leggen de focus op perfor-
werking.
mantie,
mantie, fl exibiliteit en kostenbeheersing. We
26 Mijn parcours tot nu toe: Nieuws van het mantie, fl exibiliteit en kostenbeheersing. We fl exibiliteit en kostenbeheersing. We … 95% van de SLA’s respecteren
integreren continu verbeteren als onderdeel
integreren continu verbeteren als onderdeel
Het leveren van kwaliteitsservice aan onze
integreren continu verbeteren als onderdeel
Sylvie Baudelet
8 Het project Aangifte 34 personeel Concreet van onze werkmethode. We zullen in 3 piloot- huidige leden blijft onze dagelijkse aandacht
van werken in de kijker
verdienen. We hebben in de voorbije jaren
projecten een combinatie maken van leren,
Wie zien we als onze klant en waar let-
10 Korte nieuwtjes 28 Op stap met 36 De kleine aankondiger ten we op? innoveren en optimaliseren. Dat geeft Smals een heel mooie vooruitgang geboekt op dit
Véronique Adam
de kennis en ervaring om nadien op bredere
Smals heeft heel wat kennis in de sociale sec-
punt (cf. prioriteiten 2013) en willen dit hele-
tor en de sector van de gezondheidszorgen. schaal onze processen te stroomlijnen. maal realiseren.
SYMBIOSE 54 | 04.2014 2 SYMBIOSE 54 | 04.2014 3