Page 2 - symbiose54nl
P. 2

Editoriaal __                                                                                                                                __ Close-up van Smals                           Scenarioplanning
                                                                                                                                                                                                        In het kader van onze strategische oefe-
                                                                                                                                                                                                        ning gebaseerd op scenarioplanning heb-
                                                                                                                               Strategische doelstellingen                                              ben we de mogelijke evoluties in onze
                                                                                                                                                                                                        werkcontext bekeken tot 2025. Naarmate
                                                                                                                                                                                                         sibele scenario’s gecreëerd voor de toe-
                                                             Het resultaat van deze oefening is zeer bemoedigend: Smals is op   Het werkterrein van Smals verandert sterk en onze organisatie            het denkproces vorderde, hebben we plau-
                                                             de goede weg. De schaalvoordelen en synergieën die ze voorstelt   wil soepel inspelen op de opportuniteiten die zich aandienen.             komst. Vervolgens hebben we de impact
                                                             aan haar leden zijn het antwoord bij uitstek op de economische    Tegelijk willen we de potentiële risico’s goed beheren. Daarom            op Smals van al deze scenario's geana-
                                                             uitdagingen van vandaag en op de evoluties van morgen. Het is     hield het Strategisch Comité eind 2013 een strategische                   lyseerd, wat ons een duidelijk beeld gaf
                                                             zelfs nodig dat we onze inspanningen opvoeren. Smals moet meer    denkoefening waarbij gebruik gemaakt werd van de methode van              van de manier waarop Smals elk scenario
                                                             dan ooit haar energie in deze aspecten steken.                                                                                              met succes kan beëindigen. Daarna heb-
                                                                                                                               het scenariodenken. Dankzij deze denkoefening zijn we optimaal            ben we een strategie ontwikkeld waar-
                                                             Er werden al veel synergieën op poten gezet voor hardware. De     voorbereid op de veranderingen die de toekomst van Smals sterk            mee de organisatie de opportuniteiten kan
                                                             rationalisering en de samenvoeging van onze datacenters is daar   kunnen beïnvloeden.                                                        grijpen die zich aanbieden, waarbij ze zich
                                                             een uitstekend voorbeeld van. Het komt er nu op neer dat we deze                                                                             voorbereidt op de potentiële uitdagingen
                                                             inspanningen om synergieën tot stand te brengen, doortrekken      De toekomst?                        Onze focus blijft op deze sectoren en we blij-  en waarbij de oplossingen aangeboden
                                                             naar de bestaande processen binnen de instellingen van de soci-   De belangrijkste vraagtekens komen momen-  ven excellente service verlenen aan onze hui-  worden om fl  exibel te reageren binnen
                                                                                                                                                                                                          een omgeving vol onzekerheden. Niemand
                                                             ale sector en de sector van de gezondheidszorg.                                                       dige klanten door de SLA’s te respecteren, de
                                                                                                                               teel voort uit de besparingen die de overhe-                               weet wat de dag van morgen brengt, maar
                                                             Daar wordt aangetoond dat het model dat 75 jaar geleden (aan-     den mogelijk doorvoeren. Het zou kunnen dat   projecten binnen budget en timing af te wer-  met deze methodologie kan de robuust-
                                                             gezien onze vzw opgericht werd op 12 april 1939!) voor Smals      de overheid meer investeert in ICT om te be-  ken, door steeds weer kwaliteit te garanderen.  heid, fl  exibiliteit en het dynamisme van de
                                                             uitgevonden werd, vooruitziend was en actueler blijkt te zijn dan   sparen op de totale kostprijs van de werking   We willen onze competenties ook tonen en   organisatie ontwikkeld worden.
                                                             ooit. Als vereniging ten dienste van haar leden heeft Smals een   van de instellingen. Het zou ook kunnen dat er   ervaring opdoen op andere bestuursniveaus,
                                                             bevoorrecht partnership opgebouwd met alle actoren van de soci-   bespaard wordt op de ICT–budgetten.   zodat we ook daar erkend worden als deskun-
                                                             ale sector en van de sector van de gezondheidszorg. In tegenstel-  We willen ook voorbereid zijn op mogelijke   dige partner. Dat geldt zowel op Europees als
                                                             ling tot eender welke informaticapartner beschikt Smals over een   verschuivingen in de structuren van de instel-  op regionaal niveau.
                                                             uniek standpunt, over een onvergelijkbare kennis van de bestaan-  lingen. Europa speelt een steeds belangrijker   Nieuwe competenties van de medewer-  Indicatoren
      Foto: Jan-Frans Lemmens                                nergieën kan ontwikkeld worden op het vlak van deze processen.    op het werkterrein van Smals.       Smals zal faciliterend als stimulator optre-  De doelstellingen voor 2014 werden concreet
                                                                                                                               rol en ook de regionalisering heeft een impact
                                                             de processen binnen elke instelling. Een volledige wereld van sy-
                                                                                                                                                                   kers?
                                                                                                                               Om hier een antwoord op te bieden heeft het
                                                             En Smals heeft alle troeven in handen om zich als partner en als
                                                                                                                                                                                                       afgesproken binnen de Raad van Bestuur en
                                                                                                                                                                   den bij het realiseren van synergieën tussen
                                                                                                                               Strategisch Comité een aantal strategische
                                                             coach van deze intelligente synergieën te profi leren.
                                                                                                                                                                   instellingen. Maar dat vraagt wel extra com-
                                                                                                                                                                                                       het Directiecomité en verder vertaald binnen
                                                                                                                               opties geformuleerd. Deze strategische opties
                                                             Als medewerkers van Smals werken we allemaal voor het welzijn
                                                                                                                                                                                                       lingen. We volgen de realisaties op en gebrui-
                                                                                                                                                                   zullen ook bijkomend kennis opdoen om de
                                                             van de gemeenschap. Het is uiterst belangrijk dat we voortdurend   blijven passen binnen de bestaande missie:   petenties wat betreft business analyse. We   de afdelingen naar de persoonlijke doelstel-
                                                                                                                               "Smals profi leert zich als de geprefereerde
                                                                                                                                                                   ROI (return on investment) van de projecten
                                                                                                                                                                                                       ken indicatoren om tijdig te kunnen bijsturen.
        Schaalvoordelen en synergieën:                       op zoek zijn naar mogelijkheden om onze inspanningen te herge-    ICT-partner ter ondersteuning van de sociale   aan te tonen.
                                                             bruiken en om de performantie van onze processen te verbeteren.
        Zowel vandaag als morgen de troeven van Smals                                                                          sector en de sector van de gezondheidszor-  Samenwerking met partners?
                                                             Op die manier zal Smals, ongeacht het scenario, haar sterke pun-  gen."                               We stellen vast dat burgers en ondernemin-
                                                                                                                                                                   We stellen vast dat burgers en ondernemin-
            ind 2013 heeft het Strategisch comité een denkoefening ge- ten behouden en zal ze een zeer belangrijke rol te spelen hebben.                           gen als gebruikers van de diensten van onze
                                                                                                                                                                   gen als gebruikers van de diensten van onze
            houden om de mogelijke scenario’s te bekijken die zich tegen
                                                                                                                                                                   leden goede ideeën hebben om de service te
        E2025 kunnen voordoen. Het doel is om Smals in staat te stellen  Frank Robben,                                          Klemtonen?                         leden goede ideeën hebben om de service te
                                                                                                                                                                   verbeteren. Het is daarom gepast om hen via
                                                                                                                                                                   verbeteren. Het is daarom gepast om hen via
        zich zo goed als het kan voor te bereiden op alle mogelijkheden.  Gedelegeerd bestuurder                                We introduceren enkele nieuwe      sociale media, focusgroepen of andere kana- Bedrijfswijde
                                                                                                                                klemtonen in onze strategie.       sociale media, focusgroepen of andere kana-
                                                                                                                                Smals wil…                         len nauwer te betrekken bij de ontwikkeling   prioriteiten
                                                                                                                                                                   len nauwer te betrekken bij de ontwikkeling
                                                                                                                                …   op alle beleidsniveaus de geprefereerde   van nieuwe diensten.
                                                                                                                                                                   van nieuwe diensten.
                                                                                                                                   ICT-partner voor de sociale sector en de   Niet alleen de eindgebruikers zijn potentiële
                                                                                                                                                                   Niet alleen de eindgebruikers zijn potentiële
                                                                                                                                   sector van de gezondheidszorgen zijn.
         Inhoud…                                                                                                                 …   ingebed raken in de relevante Europese   partners. Ook leveranciers kunnen een aan- 2014
                                                                                                                                                                   partners. Ook leveranciers kunnen een aan-
                                                                                                                                                                   vulling vormen op onze dienstverlening. Deze
                                                                                                                                                                   vulling vormen op onze dienstverlening. Deze
                Strategische                 16     Uw HR-rubriek                                                                  netwerken.                      partners kunnen we inschakelen op terreinen  Strategische opties op
                                                                                                                                                                   partners kunnen we inschakelen op terreinen
         3      doelstellingen en                                                       Pensionering van                         …   synergie creëren door de processen bij   waar Smals niet de gepaste aanpak heeft.   langere termijn zijn één zaak.
                                                                                                                                                                   waar Smals niet de gepaste aanpak heeft.
                                                                                                                                   de klanten (organisatie-overschrijdend)
                                                                                                                                                                   We ontwikkelen daarom een samenwerkings-
                bedrijfsprioriteiten 2014                                        30     Bart Van Hoye                              op elkaar af te stemmen en dit door te   We ontwikkelen daarom een samenwerkings-  We hebben ook afgesproken
                                             20     75 jaar Smals                                                                   vertrekken van de klantenbehoeften.  model met leveranciers voor specifi eke op-  welke specifi eke punten uit
                                                                                                                                                                   model met leveranciers voor specifi eke op-
         5      Realisaties 2013                                                                                                 …   een passende bedrijfscultuur ontwik-  drachten.                   de strategie we alvast in 2014
                                                                                                                                                                   drachten.
                                                                                                                                    kelen om die synergieën te exploiteren.
                                                                                                                                                                   Onze interne organisatie?
                                             22     Foto's van het               32     Pensionering van                          …   kostenbewustzijn als een constante   Onze interne organisatie?   zullen realiseren.
                                                                                                                                                                   Om deze uitdagingen aan te kunnen is het
                                                                                                                                                                   Om deze uitdagingen aan te kunnen is het
         6      Close-up van de                     personeelsfeest                     Willy Van den Brant                         factor  integreren  in  haar operationele   aangewezen dat we onze interne organisatie   Smals zal in 2014
                                                                                                                                                                   aangewezen dat we onze interne organisatie
                DmfA- en ASR-teams
                                                                                                                                                                   aanpassen. We leggen de focus op perfor-
                                                                                                                                                                   aanpassen. We leggen de focus op perfor-
                                                                                                                                    werking.
                                                                                                                                                                   mantie,
                                                                                                                                                                   mantie, fl exibiliteit en kostenbeheersing. We
                                             26     Mijn parcours tot nu toe:           Nieuws van het                                                             mantie, fl exibiliteit en kostenbeheersing. We fl exibiliteit en kostenbeheersing. We   … 95% van de SLA’s respecteren
                                                                                                                                                                   integreren continu verbeteren als onderdeel
                                                                                                                                                                   integreren continu verbeteren als onderdeel
                                                                                                                                                                                                       Het leveren van kwaliteitsservice aan onze
                                                                                                                                                                   integreren continu verbeteren als onderdeel
                                                    Sylvie Baudelet
         8      Het project Aangifte                                             34     personeel                              Concreet                            van onze werkmethode. We zullen in 3 piloot-  huidige leden blijft onze dagelijkse aandacht
                van werken in de kijker
                                                                                                                                                                                                       verdienen. We hebben in de voorbije jaren
                                                                                                                                                                   projecten een combinatie maken van leren,
                                                                                                                               Wie zien we als onze klant en waar let-
         10     Korte nieuwtjes              28     Op stap met                  36     De kleine aankondiger                  ten we op?                          innoveren en optimaliseren. Dat geeft Smals   een heel mooie vooruitgang geboekt op dit
                                                    Véronique Adam
                                                                                                                                                                   de kennis en ervaring om nadien op bredere
                                                                                                                               Smals heeft heel wat kennis in de sociale sec-
                                                                                                                                                                                                       punt (cf. prioriteiten 2013) en willen dit hele-
                                                                                                                               tor en de sector van de gezondheidszorgen.   schaal onze processen te stroomlijnen.  maal realiseren.
       SYMBIOSE 54 | 04.2014      2                                                                                                                                                                                  SYMBIOSE 54 | 04.2014     3
   1   2   3   4   5   6   7