Techno 24: E-learning

In het eerste deel van dit document zullen we zien dat e-learning, qua concept, heel wat beter dan de andere soorten opleidingen tegemoet komt aan de dubbele behoefte aan permanente vorming en het delen van de informatie. Het e-learningconcept behelst meer dan een eenvoudige technologie voor opleiding (of informatie) en hecht veel belang aan de uitbouw van leergemeenschappen en hun omvorming tot praktijkgemeenschappen.

In het volgende deel zullen we ingaan op de algemene kenmerken van e-learning en de basisprincipes van dit concept in detail behandelen. We zullen daarna doordringen tot het hart van e-learning met een beschrijving van de verschillende elementen waaruit het bestaat, de actoren die het aansturen, de tools die het mogelijk maken deze opleidingen te beheren en de standaarden die vorm beginnen te krijgen.

Na enkele beschouwingen over de toekomst van e-learning en een overzicht van de huidige markt zullen we de lezer pistes aanreiken om het onderwerp uit te diepen, hetzij door meer hierover te lezen, hetzij door zelf opleidingen uit te testen die aangeboden worden op het Internet.

Tot besluit vatten we de voornaamste punten samen die uiteengezet werden in deze Techno en stellen wij mogelijke e-learningtoepassingen voor bij de Smals en in de sector van de Sociale Zekerheid.

Techno 24 (468 kB)